Checklist Thuiswerken

Bij het inrichten van de thuiswerkplek is een goede positie van het beeldscherm belangrijk. Stem die positie af met de stoelen tafelhoogte, zodat je armen een ontspannen houding aannemen. Plaats de muis dicht bij het lichaam en stel de stoel zo in dat je voeten, bovenbenen en onderrug ondersteuning krijgen.

Focus op (niet) zitten!

Nederlanders zijn op het werk Europees kampioen zitten. Veel zitten gaat gepaard met verwoestende gezondheidseffecten. Er is wetenschappelijk onderbouwd bewijs dat te veel zitten kan leiden tot diabetes, hart- en vaatziekten, overgewicht en depressie. Je kunt er zelfs eerder door overlijden. Tijd om te kijken hoe dit in elkaar steekt en vooral: wat we eraan kunnen doen.

Tips voor preventie van het Coronavirus

De belangrijkste maatregelen die u zelf kunt nemen om verspreiding van het coronavirus te voorkomen, zijn heel simpel. Deze maatregelen gelden voor alle virussen die griep en verkoudheid kunnen veroorzaken. Het is dus altijd belangrijk om deze op te volgen:

  • Was of desinfecteer je handen regelmatig.
  • Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog of een papieren wegwerpzakdoek.
  • Gooi papieren zakdoekje na gebruik weg en was of desinfecteer je handen.

Wat hebben roken, stress, slaapgebrek en gedragsverandering met elkaar te maken?

Roken, stress, slaapgebrek, en gedragsverandering: die vier onderwerpen werden laatst in een uurtje besproken tijdens de Healthy University Week in Leiden. Vier publiekspraatjes die zo wonderwel bij elkaar pasten dat sommige sprekers er zelf van opkeken.

Protocol werken bij warm weer

Als in de zomer de buitentemperatuur oploopt, soms zelf tropische waarden worden bereikt en er (bijna) sprake is van een hittegolf, laaien binnen veel bedrijven steevast discussies op of het nog verantwoord is om - wel of niet aangepast aan de temperatuur - werkzaamheden te verrichten, zowel binnen als buiten.