‘Echte klantgerichtheid vereist maatschappelijke betrokkenheid’

In haar nieuwe boek Extreem klantgericht legt auteur en spreker Daniëlle de Jonge – naast het commerciële aspect - veel nadruk op het belang van maatschappelijke impact. ‘Zeventig procent van de Nederlandse klanten – zowel zakelijk als consumenten – verwacht dat een leverancier iets doet aan maatschappelijke impact.’

De drie pijlers van goed alcohol-, drugs- en medicijnenbeleid

In de serie over ADM-beleid is dit het derde en voorlopig laatste deel over de praktische mogelijkheden die werkgevers hebben om de risico’s van middelengebruik in hun bedrijf te minimaliseren. Harry Rienmeijer, directeur van Trafieq, bespreekt in dit artikel de kansen die er liggen. Want hoewel praktische controles op grond van de AVG voorlopig bijna nergens zijn toegestaan, kan een bedrijf wel allerlei andere initiatieven ontplooien.

Nederlandse werknemers minst geneigd te spijbelen

Meer dan een vijfde van de Europese werknemers vindt spijbelen van het werk acceptabel. Nederlandse werknemers zijn het minst geneigd om zich ziek te melden (15 procent). In het Verenigd Koninkrijk is dit 27 procent. Ook komt het in Nederland minder vaak voor dat werknemers geen zin hebben om te werken. Fransen en Engelsen gaan het vaakst met tegenzin naar hun werk.

8 stappen voor betere vitaliteit medewerkers

De zin hebben om er elke dag weer volop tegenaan te gaan, in je werk. Die zin krijg je elke dag opnieuw als je voldoende energie kan putten uit je werk. Uit wat je doet, en uit wat het je zelf oplevert. Bij vitaliteit gaat het om persoonlijke energie om langer, en beter door te werken. Dat gaat niet vanzelf. Maar het goede nieuws is: je kunt blijven werken aan je eigen vitaliteit.

Tien kenmerken waar u een goede bedrijfsarts aan herkent

De nieuwe Arbowet van 2017 geeft de bedrijfsarts een duidelijkere rol voor werkgevers en werknemers. De bedrijfsarts heeft een aantal verplichte taken. De meest bekende is het adviseren over verzuimgevallen.

Daarnaast heeft hij een adviesrol bij preventie in een organisatie. Een goede bedrijfsarts is goud waard bij het verkorten en terugdringen van het verzuim. Het is dus daarom handig waar je een goede bedrijfsarts aan herkent. De volgende tien kenmerken helpen hierbij.